O ikonie

Historia  ikon zaczyna się od czasów pojawienia się chrześcijaństwa. Według tradycji autorem pierwszej ikony był św. Łukasz Ewangelista. Słowo ,,ikona" pochodzi od greckiego słowa ,,eikon" i oznacza obraz. W historii sztuki ikona jest wizerunkiem sakralnym związanym z tradycją chrześcijańskiego Wschodu, wykonanym według określonego wzoru, najczęściej na desce techniką enkaustyczną lub temperową.
Boga nikt nie widział, a zatem czy można przedstawiać Jego wizerunek? Dzięki tajemnicy Wcielenia niewidzialny Bóg przyjął ludzkie ciało.W osobie Jezusa, swojego Syna, stał się człowiekiem: ,,On jest obrazem Boga niewidzialnego" pisze św. Paweł w Liście do Kolosan (Kol. 1.15). Przyjęcie przez Boga ludzkiej natury dało początek przedstawiania Go za pośrednictwem obrazu. ,,Kto mnie widzi, widzi także i Ojca" - czytamy w Ewangelii św Jana ( J.14.9.) W ten sposób sztuka sakralna stała się kontynuacją tajemnicy Wcielenia. W Starym Testamencie Bóg objawił się przez swoje Słowo. Przez narodziny Chrystusa Słowo stało się ciałem będącym obrazem Boga Niewidzialnego.
Sobór Konstantynopolitański IV orzekł, iż ikonie Zbawiciela należy się cześć taka sama jak księdze Ewangelii. Dlatego też pisanie ikony było  porównywane do przepisywania świętych ksiąg, Obie czynności wymagały wiedzy, modlitwy i głębokiego życia duchowego, dlatego też pierwotnie były wykonywane jedynie przez mnichów. Tak jak praca kopisty przepisującego Pismo  Święte wymagała dokładnego wczytywania się w Słowo, nie dopuszczała żadnych zmian i swojego własnego wkładu, tak praca ikonopisty wymaga rzetelnego wpatrywania się w pierwotny wzór i wiernego oddania go w ikonie, bez swojej własnej interpretacji. Tak więc każda ikona jest przekazem wiary i treści ewangelicznych, a nie tylko dziełem artystycznym. Ikonograf  z kolei jest jedynie narzędziem do ich realizacji. Kult ikony jest jej odczytywaniem, wymagającym nie tylko znajomości jej języka i symboliki na poziomie intelektualnym , ale również poprzez modlitwę na poziomie duchowym. Ikona wymaga wiary, ale i również do wiary prowadzi i ją pogłębia. 

W ikonografii rozróżniamy kilka typów ikon, główne z nich to:

Ikony Jezusa Chrystusa

Jezus jako połączenie boskości i człowieczeństwa przedstawiany jest w różnoraki sposób. Jednym z najbardziej rozpowszechnionych typów jest Mandylion-wizerunek samej twarzy Jezusa na chuście, często podtrzymywanej przez dwóch archaniołów.

Mandylion
XVI w., Muzeum Narodowe w Warszawie

Chrystus Pantokrator, czyli Wszechwładca. Często ukazywany jest w geście błogosławieństwa, z księgą w ręku, w czerwonym chitonie (rodzaj koszuli) i himationie w kolorze niebieskim (rodzaj peleryny). W większości ikon Jezus przedstawiany jest z charakterystycznym nimbem krzyżowym, wewnątrz którego znajdują się trzy litery symbolizujące słowa: Jestem Który Jestem".


Pantokrator
XVIII w., Rosja, własność prywatna

Inne typy przedstawień Chrystusa:

Zbawiciel na mocach
Chrystus błogosławiący
Chrystus Emmanuel


Ikony Matki Bożej

Hodegetria- wskazująca drogę, przewodniczka. najbardziej rozpowszechniony wizerunek  w sztuce chrześcijańskiego Wschodu. Maryja ubrana jest  maforion (długa, wierzchnia szata),  który często przyozdobiony jest trzem gwiazdkami oznaczającymi jej dziewictwo. Gestem prawej dłoni wskazuje na małego Jezusa, siedzącego na jej lewym ramieniu. Dzieciątko odziane jest w chiton i himation, w lewym ręku trzyma zwój pisma , prawą natomiast unosi w geście błogosławieństwa.
                               
Matka Boska Smoleńska
Matka Boska Częstochowska
Klasztor O. Paulinów, Jasna Góra
                                                                                                             
Eleusa - nazwa pochodząca od greckiego słowa ,,eleos" oznaczającego miłosierdzie. Dzieciątko czule tuli się do Matki i obejmuje ją za szyję. Główny akcent jest tutaj położony na bliską, pełną czułości relację Matki z Synem. Nastrój ikony jest smutny, melancholijny, zapowiada przyszłą Mękę Jezusa i współcierpienie Maryi pod krzyżem.

Matka Boska Włodzimierska
XII w, Moskwa, Cerkiew św. Mikołaja
                                           
Matka Boska Znaku (Maryja Orantka- Orędowniczka) - Maryja przedstawiona jest z wzniesionymi w geście modlitewnym dłońmi, w pozycji siedzącej lub stojącej, z wyobrażeniem Jezusa Chrystusa jako dziecka, często ukazanym w okrągłym medalionie.

Matka Boska Znaku
XVI w., Muzeum Narodowe w Krakowie
Abałacka Ikona Matki Bożej „Znak”
Abałacka ikona Matki Bożej ,,Znak"
Rosja, monaster w Abałaku, XVII w.

Archaniołowie
Aniołowie zostali stworzeni przez Boga  przed powstaniem widzialnego świata. Zostali powołania do wykonywania woli bożej i nieustannego wielbienia Jego chwały.
Archanioł Michał- dowódca wojsk niebiańskich. Jego hebrajskie imię Michael oznacza: ,,Któż jak Bóg". Najczęściej ukazywany jest jako posłaniec lub jako wojownik.

Św. Archanioł Michał XVII w,
 Muzeum Historyczne w Sanoku

Archanioł Gabriel- jest archaniołem Zwiastowania i opiekunem Świętej Rodziny, jego imię znaczy: ,,Bóg jest siłą". Często ukazywany jest w scenie Zwiastowania, gdzie przybywa do Maryi obwieszczając jej dobrą nowiną o Jezusie, którego pocznie i porodzi.

Archanioł Gabriel w scenie Zwiastowania
XV w., Muzeum Budownictwa Ludowego w Sanoku

Archanioł Rafał jego imię znaczy: ,, Bóg uleczył",Należy do aniołów stworzonych przez Boga w pierwszym dniu tworzenia świata. Jest opiekunem podróżnych i towarzyszem każdego człowieka w ziemskiej wędrówce.





Literatura:
1. Michał Janocha, ,,Ikony w Polsce, od średniowiecza do współczesności", Wydawnictwo Arkady,           2010 r.
2. Djonizjusz z Furny: ,,Hermeneia, czyli objaśnienia sztuki malarskiej", Wydawnictwo Uniwersytetu         Jagiellońskiego, Kraków 2003 r.